Det dolda sockret

Hittade en intressant lista hos Olga Rönnberg om dolt socker i olika livsmedel. Vi får i oss så otroligt mycket mer socker än vad vi tror. Vet inte om ni har hört om Junk free june? Det går ut på att äta rent under juni månad till förmån för cancer. Vet inte om det har nått Sverige än men i Australien och Nya Zeeland så kör dom det som en kampanj under juni månad och samlar in pengar till cancerforskning. Tanken är att genom att leva hälsosamt kan vi förändra att cancer drabbar oss. Ni kan gå in på deras sida och läsa mer här om ni vill! Hur som helst, det jag tänkte säga var att jag har tänkt att köra junk free august och Olgas lista kan verkligen bli användbar. Kommer berätta lite mer om mitt upplägg för junk free august när det närmar sig!

Alkohol. 45 cl starköl innehåller 9 sockerbitar.
Mazariner. En mazarin innehåller 8 sockerbitar.
Lösviktsgodis. Ett hekto plockgodis innehåller 17 sockerbitar.
Rulltårta. En liten skiva (45 gram) innehåller 2 sockerbitar.
Läsk. En 33 cl burk innehåller 7,5 sockerbitar.
Saft/Festis. 2 dl drickfärdig svartvinbärssaft innehåller 6 sockerbitar. 1 flaska Mer innehåller 9 sockerbitar. 60 cl Festis innehåller 15 sockerbitar.
Milkshake. 6 dl chokladmilkshake innehåller 14 sockerbitar.
Lakrits. 100 gram innehåller 19 sockerbitar.
Smaksatt mjölk. 1,5 liter mjölkdryck med chokladsmak innehåller 22,5 sockerbitar.
Apelsinjuice. 1 liter juice innehåller 30 sockerbitar (dock inget tillsatt socker utan bara från själva frukten, men ändå…)
Ketchup. 1 kilo ketchup innehåller 52 sockerbitar.
Chokladkaka. 100 gram mörk choklad innehåller 15 sockerbitar. 100 gram ljus choklad innehåller 12 chokladbitar. Så den här tesen om att mörk choklad är nyttigare bör omvärderas. Däremot smakar mörk choklad mer än ljus och därmed brukar man inte behöva lika mycket, vilket kan vara positivt. Mörk choklad innehåller också fler antioxidanter än ljus.
Sirap. 1 dl innehåller 28 sockerbitar.
Kalaspuffar. 1 portion (ca 35 gram) innehåller 7,5 sockerbitar.
Blodpudding. 425 gram innehåller 16 sockerbitar.
Fruktyoghurt. 250 gram (2,7 gram fett) innehåller 11 sockerbitar.
Pågenlimpa. 900 gram innehåller 31 sockerbitar.
Kalles Kaviar. 300 gram innehåller 9 sockerbitar.
Messmör. 459 gram innehåller 63 (!) sockerbitar.
Blåbärskräm. 2 dl innehåller 10 sockerbitar.
O’boy. 2,5 dl drickfärdig O’boy innehåller 5 sockerbitar.
Prinsesstårta. En bit (ca 125 gram) innehåller 8 sockerbitar.
Glass. 2 dl Big Pack vanilj innehåller 6 sockerbitar. En glasspinne Nogger innehåller 6 sockerbitar.
Kanelbulle. 1 kanelbulle (ca 70 gram) innehåller 2 sockerbitar.
Fullkornsbröd. Det Goda Fullkorn Extra Grov (640 gram) innehåller 30 sockerbitar.
Nyponsoppa. 2,5 dl Ekströms nyponsoppa innehåller 7 sockerbitar.
(Listan är lånad från Olga Rönnberg)

De flesta livsmedlen på listan vet nog rätt många att de innehåller socker. Chocken är nog hur mycket socker det faktiskt är i vissa produkter. Skrämmande faktiskt. Vet att bara för en vecka sen när vi skulle köpa färskost till maten och funderade att köpa en smaksatt med vitlök och vände på produkten för att se vad som var i. Givetvis innehåller den socker. Den valdes bort och det blev en naturell istället, vi kan lika gärna ha i vitlök själva :)

dolt socker

blogstats trackingpixel

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>